tweedehands auto kopen

Een tweedehands auto: wat is juridisch gezien handig en waar moet je op letten?

Share

Stel, je hebt een tweedehands auto gekocht. Je bent super trots, maar hij vertoont na een week al ernstige gebreken. Opeens zit je opgescheept met een extreme rammelbak. Je voelt je bedonderd, en had al helemaal niet gerekend op de extra kosten waar je nu mee opgezadeld bent.

Verwachtingen

Wanneer je een tweedehands auto koopt, mag je er vanuit gaan dat het aan redelijke verwachtingen voldoet. Je mag bijvoorbeeld verwachten dat een auto veilig genoeg is om op de weg te rijden en dat de opgegeven kilometerstand klopt. Wat je verder van een auto mag verwachten, hangt af van het bouwjaar, de prijs, de kilometerstand, de onderhoudstoestand en de mededelingen van de verkoper.

Wanneer is de verkoper aansprakelijk voor de kosten?

Er zijn verschillende situaties waarin de verkoper, ondanks dat jij al een tijdje in de auto rijdt, aansprakelijk is voor de kosten van de auto. Dit is in de volgende gevallen:

  1. Het gebrek was al aanwezig bij de levering. Een gebrek na levering van de auto komt meestal voor rekening van de koper, maar als je kan aantonen dat het gebrek al aanwezig was, is er zeker nog een kans dat de verkoper aansprakelijk is.
  2. Je wist bij de koop niets over het gebrek. Wanneer je hier wel van op de hoogte was, kan ervanuit worden gegaan dat het gebrek verwerkt is in bijvoorbeeld een lagere verkoopprijs.
  3. De verkoper heeft zich niet aan de mededelingsplicht gehouden. Je bent bij de koop van een auto namelijk aan onderzoeksplicht verplicht. Maar de mededelingsplicht daarentegen staat boven de onderzoeksplicht. De verkoper kan het gebrek dus niet afweren door te wijzen op het feit dat jij niet genoeg onderzoek hebt gedaan.
  4. Het koopcontract is niet juist. Als er in het koopcontract staat dat gebreken voor risico komen van de koper, maar de verkoper was vóór het sluiten van de overeenkomst al op de hoogte, mag hij hier (meestal) geen beroep op doen.

tweedehands auto kopen

Welke juridische stappen kun je zetten?

Meld het gebrek aan de verkoper en vraag hem het gebrek op zijn kosten te herstellen. Weigert de verkoper? Stuur hem dan zo snel mogelijk een aangetekende brief waarin je de gebreken opstomt en de verkoper verzoekt binnen redelijke termijn de kosten te herstellen. Betaalt hij of zij vervolgens nog steeds niet? Bij (zeer) ernstige gebreken kan je de aankoopsom terugeisen. Je kunt ook de gebreken bij een garagebedrijf herstellen en deze kosten bij de verkoper neerleggen. In dat geval kan je het garagebedrijf een rapport laten maken over de gebreken en de vervangende onderdelen bewaren zodat je bewijs hebt.

Bij een ieder van deze stappen helpen onze juristen je graag, neem vrijblijvend contact op!

Verder lezen? Hoe voorkom je juridische conflicten rond online aankopen?

Share