conflict online aankopen

Hoe voorkom je conflicten rond online aankopen?

Share

Vorige maand heeft de Autoriteit Consument en Markt (ACM) boetes opgelegd aan vijf webwinkels, omdat bezorgkosten niet werden terugbetaald en klanten niet volledig waren geinformeerd over hun rechten. Maar wat zijn je rechten als consument? Welke regels gelden er voor webwinkels en wat kun je doen om problemen met online aankopen te voorkomen? Onze juristen geven tips.

Online aankopen

De afgelopen jaren zijn het aantal online aankopen flink gestegen. Uit cijfers van het CBS blijkt dat 70% van de Nederlanders vorig jaar online aankopen deed. Waarschijnlijk ligt dit percentage voor 2016 nog hoger. Want niet alleen de laptop of pc dient als middel om te winkelen, ook de smartphone wordt daarvoor ingezet. De grote groep online shoppers vraagt om streng toezicht op de regelgeving. En de regelgeving voor webwinkels is nou eenmaal anders dan voor fysieke winkels.

Regels

De regels voor online aankopen zijn in principe duidelijk. We sommen ze nog even op:

  • Een webwinkel moet jou als consument te allen tijden informeren over de producten en de regels. De informatie en regels moeten goed te vinden zijn op de website. Zo mogen ze bijvoorbeeld niet verstopt worden onder een andere link;
  • Als je als klant de producten terugstuurt, heb je recht op volledige terugbetaling van alle gemaakte kosten voor levering. Dus óók de bezorgkosten;
  • Wat veel klanten niet weten is dat ook gepaste kleding of artikelen in de uitverkoop retour mogen;
  • Klanten hebben een bedenktijd van 14 dagen na ontvangst;
  • Een webwinkel mag niet zomaar met een tegoedbon komen. Dit kan alleen wanneer jij als consument daar toestemming voor hebt gegeven.

Tips

Problemen met een online aankoop kun je nooit helemaal voorkomen. Toch is het fijn om zeker te zijn van je aankoop en vertrouwen te hebben in de webwinkel. Zeker als het gaat om een grote aankoop. Onze juristen adviseren daarom bij een online aankoop te betalen met een creditcard en (indien mogelijk) niet volledig vooruit te betalen. Mocht je dan toch een conflict krijgen met een webwinkel, dan kun je altijd een klacht indienen bij ConsuWijzer. Als het dan echt uit de hand loopt dan staan onze juristen voor je klaar.

Share