huren bedrijfsruimte

Huur jij een bedrijfsruimte? Dit moet je weten

Share

Je bent al een tijdje bezig met je eigen bedrijf en het gaat lekker. Je verdient meer, hebt zelfs personeel aangenomen en je bent er eigenlijk wel zeker van dat er een gouden toekomst in zit. Helaas heb je thuis geen extra ruimte over en ben je, wanneer je thuiswerkt, minder productief bezig omdat de AH Bonus folder de hele dag voor je snuffert ligt. Je bent liever met je werk bezig dan het bedenken welke groenten jij jouw kinderen vanavond weer eens moet voorschotelen. Oplossing? Een eigen bedrijfsruimte! Maar hoe regel je dit en waar moet je aan denken?

Middestandsbedrijfsruimten en overige bedrijfsruimten

Er zijn eigenlijk twee soorten ruimtes die je kunt huren, dit zijn middestandsbedrijfsruimten en ‘overige bedrijfsruimten’. Het verschil hiertussen is eigenlijk of het publiekelijk toegankelijk is, ja of nee. Dus: open je géén winkel of horecazaak (dus publiekelijk toegankelijk) val je automatisch onder de categorie ‘overige bedrijfsruimten’. In dit artikel belichten we allebei de soorten ruimtes die je kunt huren. Let’s go!

Middestandsbedrijfsruimten

Bij een middestandsbedrijfsruimte heb je eigenlijk meer rechten dan bij een overige bedrijfsruimte.  Ze zeggen dan ook wel dat je een ex-290-bedrijfsruimte hebt, een extra wettelijke bescherming. Want stel, je hebt al een paar jaar een goed restaurant, mensen weten je te vinden, waardoor jij de locatie aantrekkelijk hebt gemaakt. Omdat het een enorme stap zal zijn om te verhuizen, krijg je middels deze extra wettelijke bescherming meer zekerheid bij je verhuurder.

Daarnaast ben je met een middestandsbedrijfsruimte in principe de eerste tien jaar van huurrecht verzekerd. Je gaat namelijk een huurcontract van vaak twee keer vijf jaar aan. Je zou het dus na vijf jaar kunnen opzeggen. De verhuurder kan dit alleen als jij je niet goed gedragen hebt, of als hij (of zijn familie) het pand zelf dringend nodig heeft. De kantonrechter besluit of deze reden dringend genoeg is, ja of nee. Je moet echter wel minimaal één jaar vóór de vijf- of tienjaarstermijn afloopt, de huur opzeggen. Na tien jaar heb je recht op een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd.

Overige bedrijfsruimte

Een ‘overige bedrijfsruimte’ huur je eigenlijk als je echt een kantoor nodig hebt. Bij deze bedrijfsruimte staat de termijn van huren vrij. Dit is iets wat je zelf moet overleggen met de verhuurder. De opzegtermijn is standaard gelijk aan de betalingstermijn. Dus betaal je elke maand huur? Heb je één maand opzegtermijn. Het kan echter wel zijn dat dit in de huurovereenkomst anders is afgesproken.

Als je een bedrijfsruimte huurt, kun je de kosten die je maakt, vaak aftrekken van de opbrengsten van jouw onderneming. Denk aan energiekosten, schoonmaakkosten en inrichtingskosten.

bedrijfsruimte

Waar ga ik mijn onderneming vestigen?

Als je een kantoor wilt huren, is het belangrijk om goed over de locatie na te denken. Dit is belangrijk voor je personeel (hoe minder reistijd, hoe beter) maar ook voor de klanten die je misschien wel gaat ontvangen op je nieuwe werkplek. Denk bijvoorbeeld na of het handig is het kantoor dichtbij de snelweg of station te vestigen, en bedenk of je bijvoorbeeld parkeerplaatsen voor je deur nodig hebt. Daarnaast zegt de locatie natuurlijk ook veel over je onderneming.

Welk type kantoorruimte heb ik nodig?

Denk goed na hoe je je kantoor wil inrichten. Wil je al een gemeubileerd kantoor of juist een kale oplevering? Het voordeel van een kale oplevering is dat je het kan inrichten zoals je wilt, het nadeel is dat dit natuurlijk een stuk duurder is. Het is daarnaast belanrijk te bedenken hoeveel m2 je nodig hebt. Een ruimte ‘op de groei kopen’ kan zeker geen kwaad – de kans is natuurljik groot dat je anders over een jaar wéér moet verhuizen wanneer je extra mensen aanneemt.

Verschillende soorten huisvestingsconcepten

Er zijn verschillende soorten kantoren die je kunt huren.

Conventionele kantoorruimten: Dit is eigenlijk de traditionele kantoorruimte. Deze ruimte wordt kaal opgeleverd en je betaalt per vierkante meter.
Bedrijfsverzamelgebouw: Hier vestigen zich meerdere bedrijven in één pand. De huurkosten kunnen laag worden gehouden omdat je meerdere dingen deelt (zoals de keuken, kopieerapparaat etc.) met anderen.
Incubator: 
Deze ruimte lijkt een beetje op een bedrijfsverzamelgebouw. Hier zitten meerdere bedrijven in één pand, maar richt zich voornamelijk op startende ondernemers. Hier worden allerlei ondersteunende diensten aangeboden zoals huisvesting, administratie, technische ondersteuning, contracten en management advies met als doel de startende onderneming een groeispurt te geven.
Businesscenter:
Huren in een businesscenter kan je eigenlijk wel vergelijken met een all-inclusive vakantie. Het heeft een kantoor en andere faciliteiten inbegrepen.
Co-working:
Met co-worknig werk je met een grote groep binnen één kantoor, maar niet iedereen werkt bij hetzelfde bedrijf. Vaak zijn dit ZZP’ers of mensen die vaak moeten reizen.

Problemen?

Wil jij een kantoor of bedrijsruimte huren maar twijfel je over het contract? Heb jij conflicten met de huurbaas? Klopt het allemaal niet? Wil je iets vragen? Onze juristen bij Flexx staan nu al voor je klaar. Klik hier om met Flexx van DAS in contact te komen.

Share